Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános,
Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet
Határtalanul! 2018 – Tamási Áronnal Erdélyországban
A 7.a osztály úti élményei

Iskolánk pályázott a Határtalanul! tanulmányi kirándulás hetedikeseknek programra. Ez hatalmas lehetőség volt a 7.a osztályos tanulók számára, hiszen ellátogathattunk Székelyföld szívébe. Tanáraink – Garbaczné Olasz Andrea, Sipos Zsuzsa tanárnők, Molnár Endre tanár úr - előkészítő órákon, feladatokon keresztül készítették elő ezt a projektet. Leckét kaptunk összetartásból, a székely szavakból, történelemből, földrajzból és néprajzból, de a valódi értéket ott leltük meg igazán.
Szeptember 23-án korán reggel indultunk iskolánktól az első megállónk felé. A román határt átlépve először a Királyhágónál álltunk meg, ahonnan csodás kilátás nyílt Erdély természeti szépségére. A Királyhágó után Kőrösfőre érkeztünk, ahol megcsodáltuk a kazettás mennyezetű református templomot. A templom megtekintése után a Tordai-hasadék felé indultunk. Jókai Mór szerint: ,,A Tordai-hasadék a vulkáni alkotás egyik legbámulatosabb remeke; itt egy hegylánc tetejéről a talapjáig kettérepedve." A kb. 2 km hosszú szakadékon az Aranyosba ömlő Hesdát-patak folyik át. Voltak, akik még a hegy csúcsát is megjárták, a bizony elég későn érkeztünk meg a szálláshelyünkre, Szovátára. Megvacsoráztunk, majd elfoglaltuk a szobáinkat. Másnap, reggeli után elindultunk Parajdra. Busszal mentünk le a közel 120 m mélyen elhelyezkedő sóbányába. Az út nagyon izgalmas volt. A látvány, ami odalent elénk tárult, pedig egyszerűen varázslatos. Mélyen a földfelszín alatt kalandpark, játszóház és kápolna fogadott minket. Nem győztünk csodálkozni.
A következő állomásunk Korond volt, ahol szabad program keretében ajándékok vásárlására volt lehetőségünk. Ezek után visszaindultunk a szállásra, Szovátára, és az ajándékainkat előkészítve várakoztunk a székely diákok megérkezésére. A találkozó nagyon jól sikerült, ismerkedtünk, játszottunk velük. A szovátai gyerekek műsorral, énekkel leptek meg minket, amit mi apró ajándékokkal és szeretettel viszonoztunk. Másnap elindultunk az egész napos kirándulásra. Először a Békás-szoroshoz vitt a kanyargós út a gyergyói tájakon. A csodálatos folyó vájta szurdokban fotózva végigsétáltunk. Mikor már majdnem a végére értünk, elkezdett esni a hó. Ezután szaladtunk a buszhoz, hogy ne ázzunk meg. Tovább indultunk a Gyilkos-tóhoz, ami hópelyhekbe öltözött a tiszteletünkre. Teának így még nem örültünk!
A negyedik napon már azt hittük, nem lehet fokozni a szépségeket. Pedig igen. A székelyek szent hegye várt bennünket fehér csúcsával. Így tehát elindultunk a Madarasi-Hargitára, ahova egy fogadóig traktor vonta szekéren utaztunk, majd gyalog folytattuk a túrát. Hosszú volt az út, de gyönyörű, havas táj vett minket körbe. Mikor felértünk a csúcsra, nagyon szép látvány fogadott minket. A kilátás lenyűgöző volt. A tájékozódást egy térkép segítette. Miután körbenéztünk, elénekeltük a Himnuszt, majd saját költésű indulót harsogva elindultunk lefelé.
Az utunk során több irodalmi-történelmi személyiség vált közelebbi ismerőssé. Farkaslakán Tamási Áron emlékházát kerestük fel, és sok érdekességet hallottunk az íróról. Szejkefürdőn sok-sok székelykapu alatt átkelve jutottunk el Orbán Balázs, a legnagyobb székely sírjához. Kolozsváron pedig megnéztük Mátyás király szülőházát és lovasszobrát. A hosszú és kissé fárasztó buszozás után szeptember 27-én este értünk haza.
Maradandó, felejthetetlen élmény volt ez az utazás, amit szavakkal nem is lehet teljes egészében leírni. Ezért csatoljuk a képeket, hogy mindenki részese legyen a Határtalan utazásunknak. Hiszen nem csupán Erdélyt és a benne élőket szerettük meg, hanem bennünket is közelebb hozott ez a program egymáshoz.
Ha kíváncsiak vagytok, látogassátok meg a 3. emeleti kiállításunkat!