Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorló Általános,
Közép, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézet
Máltai útinapló
2022

Az érkezés vasárnapja: Hajnalban kb. 4 órakor kezdődött a napom nagy izgalommal, mivel még aznap Máltán lehettem. Odafelé a 9 órai repülővel mentünk. Az út zökkenőmentes volt, igy nagyjából 2 óra repülés után megérkeztünk a máltai repülőtérre. Első benyomásom az országról az volt, hogy eléggé hasonlít Marokkóra. A repülőtéren már vártak, az Alpha School-tól Lisa és Pedro fogadott bennünket. A buszút nagyjából egy órás volt, ami alatt kiraktunk mindenkit az ideiglenes családjuknál. Mi voltunk az utolsók, akiket kiraktak, úgyhogy akkorra már nagy volt bennünk az izgalom, hogy mégis milyen családot kapunk. Amikor odaértünk egyből étellel kínáltak minket, de az izgalom miatt nem nagyon tudtunk enni. Ezért kipakoltunk, pihentünk egy kicsit, és úgy döntöttünk, hogy kimegyünk a városba császkálni egy kicsit a többiekkel. Nem csináltunk túl sok mindent, csak szétnéztünk a környéken, vettünk innivalót, és kiültünk beszélgetni a partra nagyjából 8:30-ig. Ezután hazamentünk, vacsoráztunk és lefeküdtünk aludni, mivel nagyon fáradtak voltunk már.

(Magyarovics Norbert, 9.B)

A hétfői napunk Máltán:

A hétfő reggel azzal indult, hogy elkészültünk, reggeliztünk, majd elindultunk az iskolába. A család segítségével mentünk az első nap. Nem volt annyira messze az iskola, nagyjából 10 percet tettünk meg sétálva. Amikor megérkeztünk, az iskola előtt találkoztunk a többiekkel. Találkoztunk a tanárokkal és bemutatkoztunk. Az első óra 9-től 10:30-ig tartott, amelyet egy 30 perces szünet követett. Amikor vége lett a szünetnek, kimentünk a városba, és csapatonként meg kellett csinálnunk a kapott feladatokat. Iskola után hazamentünk és pihentünk egy kicsit. Utána délután kimentünk a barátainkkal, és szétnéztünk Bugibba partjain, nagyon jól éreztük magunkat. Bementünk boltokba, sétáltunk, beszélgettünk. Este, miután hazaértünk, vacsoráztunk, beszélgettünk, majd fürdés után lefeküdtünk aludni. Mivel nagyon sok minden történt ezen a napon, mindenki nagyon hamar elaludt. (Zsemberi Petra, 9.B)

Kedd – Kirándulás Vallettába:

A második napon Valletta volt az úti cél. Ez a város Málta fővárosa. Felkeltünk 8-kor, mivel 9-re kellett odaérni a sulihoz. Onnan a buszmegállóba mentünk, és elbuszoztunk Vallettába, ami 1 óra volt körülbelül. Odaértünk és elkezdtük körbe járni a belvárost, nagyon szép volt az egész. Csodálatos épületeket láttunk. Nekem a Barrakka Gardens tetszett a legjobban.

Vallettában kb. 2-3 órát töltöttünk, majd busszal visszamentünk St. Paul's Bay-be. Utána hazamentünk, ettünk és pihentünk, mert nagyon meleg volt. Aztán lementünk a partra és fürödtünk a tengerben, fél hat körül haza kellett mennünk, mert vacsora volt 6-kor.
7-kor végeztünk a vacsorával és lementünk fagyizni a városba. Aztán olyan 8-9 között haza is mentünk, mert már fáradtak voltunk. (Dányi-Tatár Kata, 9.B)

Szerda – Salina Park:

A reggel ezen a napon is a megszokott módon telt. Fél 8 körül felkeltünk, rendbe szedtük magunkat, és 8-kor leültünk reggelizni. Minden nap pirítóst ettünk gyümölcslével. Nem sokkal ezután elindultunk az iskolába. Furcsa belegondolni, hogy annak ellenére, hogy minden reggel késésben indultunk el, általában elsők között érkeztünk meg. De, mint mondtam, csak általában. ????

Délelőtt átbeszéltük az aznapi feladatot. Elmondták hova megyünk, mi az a hely, miért fontos. Tehát dél körül elindultunk a tűző napon a Salina Parkba. Máltán kevés a zöld növényzet, a fa. Pont emiatt kellett egy védett terület, ami a növényeké, ezt testesíti meg (már ha mondhatom így) a Salina Park. Emellett, még itt találhatjuk a Kennedy Grove-t. Ez egy emlékmű Jonh F. Kennedynek, a 63-ban meggyilkolt amerikai elnöknek. Érdekesség, hogy jó kapcsolatot ápolt Málta akkori elnökével, ez az oka annak, hogy egy ilyen emlékművet találhatunk a szigeten.

Szemügyre vettük a hely élővilágát is, viszont itt már jobban foglalkoztatott, hogy minél hamarabb hazaérjek, mivel elképesztően nagy volt a hőség, elég sokat sétáltunk, és a vizünk is fogytán volt. Végül a program végére értünk és mi, a csoport Bugibba Square közelében lakó része egy rövidebb úton elindultunk hazafelé. Nagyon kimerültek voltunk, ezért 4-ig ki sem jöttünk a házból. Mikor nagyjából kipihentük magunkat, lementünk fürödni. Amikor belementünk a vízbe észrevettünk egy medúzát. Aztán még egyet. Hirtelen egész sok volt ott a part közelében, az egyik meg is csípett. Megijedtünk tőlük, szóval inkább átmentünk arra a partra, ahol amúgy is mindig fürödtünk. Természetesen itt még több volt, itt már nem csak engem csípett meg, szóval nem sokkal később hazamentünk.
Vacsora után még kimentünk a kedvenc fagyizónkba, de időben hazamentünk. Összességében szerintem a héten ez volt a legkimerítőbb napunk.
(Schrádi Regina, 9.B)

Csütörtök – Mdina:

A negyedik napunkat töltöttük az iskolában, a csütörtöki programunk az Mdinába való utazás volt. Mdina Málta régi fővárosa, a sziget közepén helyezkedik el, egy városfallal körbe véve. Reggel az iskolában találkoztunk a többiekkel, majd busszal utaztunk a város felé.
Gyönyörű épületeket láttunk, számomra felülmúlt minden más helyet, ahol előtte jártunk.
A feladatunk a napra egy dráma vagy egy „news report" készítése volt, amihez a nap folyamán sok videót és képet csináltunk. A táj elképesztő volt, bár az a nagy forróság, ami aznap volt, kicsit megnehezítette a dolgunkat.
Miután mindannyian elkészítettünk a videóinkat, elindultunk a buszállomásra, ahol várnunk kellett egy kicsit, de az időt tartalmas beszélgetéssel töltöttük.

Mindenki hazament pihenni, tudván, hogy délutánra megbeszéltük, hogy kimegyünk együtt a Bugibba térre és a strandra. Petra, Bori, Anna és én a máltai családunkkal sütöttünk palacsintát, ami szintén nagyon élvezetes volt, szerencsére ízlett nekik.
Késő délután találkoztunk a többiekkel és elmentünk fagyizni, ahol Judit nénivel kitárgyaltam a kedvenc zenéimet és más-más témákat, sok nevetéssel kísérve. A fagyi után elindultunk sétálni, majd a parton kötöttünk ki. A tengerben éppen dagály volt és mivel számunkra ez egy új élmény és látvány volt, így nagyon elképesztőnek találtuk.

Miután mindannyian eléggé vizesek lettünk, közös megegyezés alapján haza mentünk, hogy zuhanyozzunk, majd lepihenjünk egyet.

Nekem kérdés nélkül ez volt a kedvenc napom és hálás vagyok, hogy ott lehettem!
(Simon Mercédesz Kira, 9.B)

Péntek – Utolsó nap az Alpha School-ban:

Az utolsó iskolai napnak a reggelén is 9-re kellett menni az iskolába. Miután mindenki megérkezett, elkezdődött az első óra, amiben azt beszéltük meg, hogy mi lesz a mai feladatunk. A tanár először is interaktív alkalmazásokat mutatott meg nekünk, amiket fel tudunk használni (pl.: Thinglink, Baamboozle), ugyanis a feladatunk az volt, hogy készítsünk prezentációkat arról, hogy hova jutottunk el ezen a héten, és említsük meg Málta történelmét is. Leginkább Málta városairól és nevezetességeiről írtunk, ami nekünk nagyon tetszett. Csoportokban dolgoztunk, és csoporton belül vagy egyedül, vagy ketten csináltunk PPt-ket és közösen egy videót. Erre kb. 1- 1,5 óránk volt.
Az első óra után volt egy fél órás szünet, amit az iskola teraszán töltöttünk, miközben megettük az aznap kapott ebédünket. A második óra elején, ami 11:30-kor kezdődött el, még csinálhattuk 10 percig a prezentációkat, de utána a csoportok kezdték egyesével előadni. Mindegyik előadás érdekes volt, újabb és újabb információt tudtunk meg Máltáról, és rengeteg szép kép készült. A második óra végeztével megbeszéltük, hogy holnap reggel korábban kell jönni az iskolához, mert megyünk kirándulni.
1:30 körül indultunk hazafelé, mert egy kicsit fáradtak voltunk és nagyon meleg volt. A délután folyamán még lementünk egyszer fürödni a tengerbe, ami kellemes volt a hőség ellen, majd hat órakor vacsoráztunk. Estére már nem volt nagyon programunk, ezért lementünk még a városba és vettünk souvenirt a barátoknak, családnak és még vettünk egy fagyit. Közeledtünk már az utolsó napokhoz, ezért elmentünk a tengerhez és belelógattuk a lábunkat, miközben átbeszéltük a hetünket.
(Diczházi Flóra, 9.B)

Szombat - egész napos kirándulás keresztül a szigeten:

Reggel felkeltünk, elkészültünk és felszálltunk a külön buszra, amit nekünk foglaltak. Először a Mosta Dome-hoz vittek minket, ami a legnagyobb templom Máltán. Lehetett bent imádkozni, gyertyát gyújtani és az épület múltjáról tanulni, miközben tanulmányozhattuk az épület felépítését és kinézetét. Miután kiléptünk az épületből, felszálltunk újra a buszra és elmentünk egy kis faluba, ahol mindent kézművesen csinálnak és azt is körbe sétáltuk. Bementünk az ottani üzletbe, és megnézhettük az összes tányért, figurát és ékszert, amit ott csinálnak. Ezután még meglátogattuk a sziget másik oldalát is, ahol a tengert és a környéket megnéztük, majd egy hajós túrán vettünk részt. Megnéztük a Blue Grotto-t és a környező barlangokat, és mentünk egy nagy kört. Ezt követően elhagytuk a hajókat, és visszafelé bementünk egy étterembe, ahol megebédeltünk. Ebéd után egy nagyon régi templom romjait néztük meg. Ott nem tartózkodtunk, mert nagyon meleg volt, ezért tovább indultunk. Visszamentünk oda a tengerhez, ahol nemrég voltunk, és lementünk fürdeni egy kisebb helyre. Körülbelül 1 órát tölthettünk el ott, és mennünk kellett vissza Saint Paul's Bay-be. Késő délután értünk haza, de még egyszer elmentünk a városba sétálni és körülnézni. Viszont hamar vissza kellett mennünk a szállásunkra, mert korán feküdtünk, hogy reggel fel tudjunk ébredni és el tudjunk készülni a reptérre.
(Baranyai Benedek, 9.B)

A visszaút vasárnapja: Ezen a napon elég korán keltünk nagyjából hajnali 3-kor. Ezután felöltöztünk és kimentünk a busz elé. A busszal nagyjából 30 percre volt a repülőtér, ahol egyből becsekkoltunk. Mivel a 6:20-as repülővel mentünk, ezért elég hamar a repülőn találtuk magunkat, ahol ismét egy zökkenőmentes 2 órás utunk volt. Magyarországra érve vártunk egy kicsit a buszra, és már úton is voltunk Eger felé. Egerbe nagyjából 11 órára értünk, ahol az utunk véget ért. (Magyarovics Norbert, 9.B)