Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Gyakorló Általános Iskola,
Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Technikum
Tanulmányi kiránduláson a csodálatos Lengyelországban

Iskolánk 9. B osztályos diákjai történelmi tanulmányi kiránduláson vehettek részt 2022. nov.4 és 6. között immár második alkalommal a WACŁAW FELCZAK Alapítvány támogatásával.

A pályázatban elnyert 2 000 000 Ft keretösszeg teljes felhasználásával és kiegészítésével, tartalmas utazásban, ellátásban, élményekben lehetett részük a diákoknak és rendhagyó módon ismerkedhettek meg a II. világháború lengyel-magyar kapcsolódási pontjaival.

Mivel a történelmi téma jelenleg nem időszerű, ezért projektverseny keretében történt a témák előkészítése, hogy tudják hova mennek, mit fognak látni, és hogyan illő fogadniuk a látottakat.
A belső tantárgyi verseny tematikájában olyan témák jelentek meg, mint a Futárszolgálat és Lengyel földalatti állam működése a II. világháború alatt, Maximillian Kolbe vértanúsága, a Holocaust és egri vonatkozásai, és a lengyel-magyar barátság történelmi gyökerei az Anjou korig visszanyúlva. A diákok igényesen elkészített diasorokkal készültek és prezentálták a témájukat. A diákokból, pedagógusokból álló zsűri által az alábbi értékelés született:
Keresztfalvi Kende, Pataki Barnabás, Papp Lionel Zoltán 1. hely
Dorkó Marcell, Horotán György, Lőrincz Ádám, 2.hely
Ferencz Mónika, Fodor Panna, Zhang Lu, 3.hely

Ezt követően vette kezdetét az utazás, Zakopane, Krakkó, Auschwitz emlékhelyeinek megtekintésével.
A kirándulásról Mezei Blanka Angelika 9. B osztályos tanuló készített útibeszámolót:
„2022. november 4-én reggel 6 órakor elindultunk Lengyelország felé. A nap jó része utazással telt és az első nagyobb megállónk Zakopanéban volt. Bejártuk a város hangulatos utcáit, megkoszorúztuk Waclaw Felczak sírját és a felvonóval felmentünk a Gubalowka hegy tetejére. Gyönyörű volt a táj, láttuk a Tátrát és még az idő is kedvezett. Ezután elindultunk a szállásra Krakkóba. Az utazás alatt az osztályban nagyon jó hangulat alakult ki. Amikor megérkeztünk a szállásra, először kipakoltunk, majd belekóstolhattunk a lengyel konyha ízeibe.

Második napunk Krakkóban telt. Megnéztük a Királyi palotát a Wawelt és a Székesegyházat. A palotában nagyon szép szobákat, tárgyakat láthattunk. A Székesegyházban sok híresség van eltemetve, magyarok és lengyelek egyaránt. Itt nyugszik Shopin a híres zeneszerző, Báthory István erdélyi fejedelem, lengyel király és Szent Hedvig is, akinek a nevét a kollégiumunk is viseli. Aztán a csodálatos Főteret nézhettük meg, voltunk a piaccsarnokban, ami végig árusokkal volt tele. Délután megnéztük Krakkó Kazimir városrészét, ami a Zsidónegyed. Egyetlen üzlet sem volt nyitva, mert éppen sábát volt. Nagyon jól sikerült a nap, de sajnos az időnk nem kedvezett, mert esett az eső és közben rengeteget sétáltunk. Így a harmadik napon már igencsak el voltunk fáradva.
Eljött a hazaindulás, de közben megálltunk Auschwitz-Birkenauban. Auschwitzról sok érdekességet és sok újdonságot tudtunk meg. Bejártuk a koncentrációs tábor területét, megnéztük az emlékhelyeket. Nagyon megdöbbentő dolog volt, hogy szegény ártatlan zsidósággal mit műveltek! Birkenauban még hatalmasabb volt a haláltábor, ide deportálták a magyar zsidókat is a II. világháború alatt.

Ezután elindultunk hazafelé, de még megálltunk Poprádon. Ez is szép hely volt.

Utazásunk este 9 órakor ért véget, hazaérkeztünk erről a csodás három napról. Nagyon köszönjük Dóri néninek ezt a lehetőséget! Köszönjük azoknak a tanárainknak, akik felügyeltek, vigyáztak ránk és velünk együtt jól érezték magukat.
Kísérő tanáraink: Dobos Edina tanárnő, Vincze-Pap Zita tanárnő, Tóth Hedvig tanárnő, Tarjáni Tünde tanárnő, Gólya Tamás tanár úr, Németh Dóra tanárnő voltak."