*public.site.jump_to_content*

Gólya Tamás - Rovinj

2021-1-HU01-KA121-SCH-000005542

 

 

Bal agyfélteke a racionális jobb oldalért, jobb agyfélteke a kreatív bal területért felel, van rövid és hosszú távú memória, és csak az embereknek van ennyire összetett kommunikációja… Valamennyit sokan hallottunk már az agyról, de ahogy a képzésen is felvetődött, bár ezt az „izmunk” eddzük legtöbbet, mégsem tanulunk róla formális keretek között. A fáradhatatlan mentor kollégáink sikeres Erasmus+ pályázata után ezt az űr töltötte be a 2021-1-HU01-KA121-SCH-000005542 keretén belül az „Introduction to Neuroscience” című képzése.

 

A helyszín a festő Rovinj városkája volt Isztria félszigetén, ami kulturálisan is sok szállal kötődik az olaszok által híressé lett mediterrán életérzéshez. Lépten-nyomon agávé levelekkel tűzdelt korinthoszi oszlopfőkre, kőbe vésett római feliratokra, a spaletták mögött mór csúcsíves ablakokra, vagy bizánci mozaikmintákra lehet bukkanni. A szűken kígyózó utcácskák fölé magasodó robosztus terméskő házak állnak sorfalat a leánderek árnyékában, a magasban frissen mosott lepedőket zászlóként lengetve az azúrkék tenger felé. Sós víz, pizza és hal illata keveredik a meleg szellővel, ami egy-egy sirálytoll mellett felkapja a ’70-es évek horvát táncdalfesztivál slágereit, induló hajók kikötői dudaszóját, összekeveri az éttermi villaszikrák koccintásával, és leszórja a szláv „hvala”-k és germán „wunderschön”-ök turistazaja közé.

 

Az egyhetes képzésen mint Karinthy stockholmi vonata, nagy léptekben robogtunk a koponyánk körül. Miután megvizsgáltuk, hogyan is épül fel ez a mérnöki szervünk, a működésének hierarchiáját is körbejártuk. Akár a Maslow-piramis lépcsőfokai, az agy működése is az ösztönvezérelt evolúciós túléléstől a legfelső tanulási szintig több lépcsőfokot jár be. Ez pedig energiát igényel, méghozzá rengeteget, ami fájdalmas, de sokszorosan megtérülő folyamat. Hogy mivel segíthetjük a kis neuronjaink pályáját? Alvással, ugyanis ekkor dolgozza fel és raktározza el az agy a napi információt. Gyakorlással, mert ekkor keressük elő a memóriánk „spájzából” az elraktározott finom emlékeket. Érzékszervek sokaságával, mert nincs csak vizuális vagy auditív tanuló, minden inger egyaránt stimulál minket – minél változatosabb, annál hatásosabb, vonjuk be a legtöbb szállal a tanulókat! De leginkább az segít, ha együtt tudunk dolgozni, és örülni a másik sikerének. Mert az érzelmek és a közösség megélése a legnagyobb katalizátorok: ha valamiért szenvedélyesen küzdünk, a sikerünkért megdolgozunk és célja van tettünknek, akkor ez a legcsiszoltabb belső motiváció adja az életre szóló leckéket.

 

https://youtu.be/N6bwT-hnPeM