Módszertani továbbképzés franciatanárok számára Montpellier-ben
Intézményünk a 2018/ 19-es tanévben is pályázott Erasmus + továbbképzésre, így külön öröm volt számomra, hogy az iskolába való visszatérésem után már az első tanévemben részt vehettem ebben a programban. A pályázat neve a következő volt: A versenyképesség megőrzése a régió oktatási kínálatában - módszertani sokszínűség és nemzetköziesítés. 2019-1-HU01-KA101-060125.
A francia nyelvterületeken felkínált lehetőségek közül a Montpellier-ben működő Institut Européen de Francais nyelviskola által szervezett programra jelentkeztem, így itt tölthettem el egy hetet francia nyelvtanárok számára tartott módszertani továbbképzésen. A kurzusom pontos címe a következő volt: Formation pour professeurs de francais langue étrangère (FLE) A képzés általában 9- 16-ig tartott egy rövid kávé- és ebédszünettel, de az órák olyan élvezetesek voltak, hogy szinte repült velünk az idő, így többször előfordult, hogy kicsit túlléptük az adott időkeretet. A pénteki napon viszont csak délelőtt voltak óráink, így délután, illetve hétvégén már az iskola által szervezett turisztikai és szabadidős programokra is be lehetett jelentkezni, melyek keretén belül még jobban megismerhettük Occitanie-t és Provence-ot. Az első napunkon pedig az órák után – miközben egymással is ismerkedtünk, beszélgettünk- számtalan érdekes információt tudtunk meg Montpellier történelméről, lakóiról, rejtett kincseiről egy – az iskola által szervezett- fergeteges idegenvezetős városnézés keretén belül.
Az első tanítási napon egy jó hangulatú, családias, az iskola teraszán megrendezett állófogadás után ismertették velünk a legfontosabb tudnivalókat és megkaptuk a heti órarendünket. A képzés alatt, mivel több módszertani, illetve nyelvi témával is foglalkoztunk, több oktatóval találkoztunk, akik mindannyian nagyon felkészültek, szakmájukat rendkívül szerető francia nyelvtanárok voltak. A csoportban összesen 13-an voltunk, több spanyol, olasz és német valamint egy svéd kollégával. Tanultunk hatékony módszerekről és azok megfelelő alkalmazásáról egy adott tanulócsoport motiválására, aktivitásának fenntartására vonatkozóan, megtapasztaltuk a csoportmunka, a kooperatív tanulás és a kommunikatív nyelvtanulás jelentőségét, illetve, hogy a modern technikai eszközök és a megfelelő tanulási módszerek kiválasztása hogyan segítheti a francia nyelv tanulásával kapcsolatos nehézségek leküzdését. Hallhattunk arról, hogyan újítsuk meg a nyelvóráinkat attraktív eszközök, új és motiváló feladatok használatával: internet, blog létrehozása, dalok feldolgozása, játékok a nyelvtanulásban... Példákat kaptunk kiejtési/ fonetikai gyakorlatokra, érdekes nyelvtani gyakorlatokra képregények segítségével, illetve a különböző videós anyagok hatékony feldolgozásának lehetőségeire a tanórákon. Ismerkedtünk azzal is, hogyan tudjuk diákjainkkal megszerettetni az olvasás és az írás művészetét különböző érdekes feladatok segítségével, kreatív írásos gyakorlatokkal. Az órák során többnyire diákként oldottuk meg a különböző nehézségű feladatokat, gyakran dolgoztunk párban és kisebb csoportokban, de szinte mindig más 'felállásban', hogy munka közben is lehetőségünk legyen minél jobban megismerni egymást és még változatosabbnak érezzük a feladatokat. Végül természetesen közösen is beszélgettünk az egyes feladatokról, elmondtuk a véleményünket, tapasztalatainkat, hogyan tudnánk hasznosítani a mi csoportjainkban, mit változtatnánk rajta stb...
A hét folyamán rendkívül érdekes volt számomra az is, hogy hallhattunk a francia nyelv aktuális változásairól, a legújabb kifejezésekről (argó, familiális nyelv, szleng, verlan, idiómák), Így jobban megismerhettük a mai élő nyelvet, és aktualizálhattuk nyelvtudásunkat a sajtó, rádió, filmek, képregények, dalok...segítségével. Láthattunk továbbá egy tanórát is a nyelviskolában franciául tanuló B1-es szintű (nemzetközi) nyelvi csoporttal, ahol a hallott szövegértés fejlesztése volt a cél egy mai francia dal segítségével; majd az óra után természetesen az órát tartó tanárral együtt elemeztük is a látottakat.
A munkakörülmények ideálisak voltak, az iskola a városközpontban található, sok- sok kávézó, étterem, és bolt szomszédságában egy kívülről keveset mutató, de belül annál díszesebb épületben (szinte arisztokratikus milieu), mely nagyon jól megközelíthető gyalog vagy villamossal. A hangulat nagyon családias, mindenki segítőkész, figyelmes, a tanárok jól felkészültek és nagyon lelkesek. Bár a fogadó intézmény szervezésében is lehetett több típusú szállás közül választani, ezt én egyénileg intéztem. Az apartman ugyan egy külső kerületben volt, de villamossal csupán 10 percnyi távolságra az iskolától.
Az egy hét nagyon gyorsan elrepült, de összességében úgy érzem, Hogy az Erasmus+ által biztosított továbbképzés nagyon érdekes és hasznos volt számomra mind szakmai, mind nyelvi mind pedig kapcsolatépítési szempontból; nekem igazi felejthetetlen élményt adott!
Albertus Ágnes