*public.site.jump_to_content*

Nyelvi és módszertani felfrissülés Regensburgban

Horizonte nyelviskola

 

Iskolánk másodszor nyert Erasmus+ pályázatot, én első alkalommal vettem részt ennek keretében továbbképzésen.

2019 júliusában utaztam a csodálatos Regensburgba, a Horizonte nyelviskolába, amely két hetes nyelvi és módszertani felfrissülést ígért, de a rengeteg élménnyel, ami ért, ez jóval sokrétűbb lett. A város már az érkezés napján magával ragadott, éppen egy jazzfesztivál zárónapja volt, a belváros több, gyönyörű színes épületekkel övezett terén koncertek zajlottak. Az ott töltött két hét alatt mindig történt valami, zenei és más kulturális események tették élővé a látnivalókban gazdag belvárost, ahol a nyelviskola és annak szálláshelye is található. Így minden karnyújtásnyira volt, és igyekeztem is kihasználni minden szabad percet a város minél teljesebb megismerésére.
Erre leginkább délután, este volt lehetőség, mert délelőtt és délután is óráink voltak, egy kávé- és egy ebédszünetet beiktatva fél 4-kor végeztünk. Kivéve a szerdai napokat, amikor kirándultunk egy közeli helyre.

 

 

 

A nyelviskolában törekednek arra, hogy nemzetközi csoportok alakuljanak, de erre az időpontra csak cseh és magyar résztvevők jelentkeztek a tanári kurzusra. Így ugyan a tanfolyamon elmaradt az igazi multikulti érzés, de a nyelviskolában és az általuk szervezett számos programon más országokból érkezőkkel is ismerkedhettünk, beszélgethettünk, a kollégákkal pedig folyamatos volt a szakmai tapasztalatcsere és a kötetlen társalgás egyaránt. Hét fős csoportunkban a kétszer 90 perces délelőtti kurzus oldott légkörben, nagyon vidám hangulatban zajlott. Nem volt fix tematika, a napi aktualitások és felmerülő kérdések is alakították a tananyagot. Folyamatos volt a szóbeli kommunikációs készségünk fejlesztése, országismereti tudásunk aktualizálása, szókincsünk bővítése. Tanárnőnk igyekezett egyéni kéréseinket is figyelembe venni, így például sok humoros alkotást, viccet, rövid jelenetet olvastunk, néztünk. Nyelvórákon jól alkalmazható dalokat ajánlott, majd mi is sorra bővítettük a listát saját tapasztalataink alapján. A nyelvi kompetenciánk fejlesztése után a délutáni, különböző témájú módszertani blokkokat minden nap egy másik, jól felkészült tanár tartotta. Alkalmunk nyílt többek között a kommunikáció fejlesztését szolgáló játékos, és az ismétlést, bevésést segítő mozgásos gyakorlatokat kipróbálni, a kreatív írást fejlesztő feladattípusokat megismerni, de bővíthettük szókincsünket az ifjúsági nyelv aktuális szavaival, fonetikaórán gyakorolhattuk a helyes kiejtést, hallhattunk a német iskolarendszerről, német termékek eredetéről, történetükről.
A nyelviskola számos programmal támogatja, hogy a tanfolyamok résztvevői az ott töltött idő alatt a város nevezetességeit megismerjék. Így az első napra szervezett közös városnézés után megtekinthettem a nemrég megnyílt Bajor Történeti Múzeumot, színvonalas vezetéssel a Kepler Múzeumot, a zsinagógát, kirándultam a Walhallához, Münchenbe és Kallmünzbe. Emellett a szabadidő nagy részében is volt bőven lehetőség a gyönyörű, középkori emlékekkel teli belváros hangulatos kis utcáin tett sétákra, nappal és esti fényekben is megcsodálni a dómot, a kőhidat.
Fontosnak tartom, hogy nyelvtanárként minél gyakrabban eljuthassak valamelyik célnyelvi országba, köszönet jár ezért a lehetőségért mindenkinek, aki hozzájárult a megvalósuláshoz. Nagyon tartalmas, nem csak nyelvileg és módszertanilag felfrissítő két hetet tölthettem Regensburgban, és biztos vagyok abban, hogy az ott szerzett tapasztalatokat a tanári és szakvezetői munkámban is hasznosítani tudom.

 

Héjja Zsuzsanna