Szókincsbővítés ír módra
DUBLIN
Az Eszterházy Károly Gyakorlóiskola sikeres Erasmus+ mobilitás pályázatának köszönhetően kettő csodaszép júliusi hetet nyelvtanulással töltöttem az Alpha College of English-ben. Mobilitásom „történetét" napról napra vezettem.
0. nap
Megérkezés (Dublin airport terminal2), utazás a családhoz (Baldoyle), próbaút a belvárosba (DART, Bayside – Connolly station), iskolához (Alpha College – 4 North Great George's street).
Nap szomorú eseménye: nem elég, hogy angolul kell beszélni, de minden felirat és hangosan bemondott szöveg két nyelvű a városban. Ír és angol nyelven egyaránt kiírják a tájékoztató szövegeket pl. állomás neveket és így is mondják be. Nézzük a jó oldalát: kapunk egy extra nyelvtanulási lehetőséget, 0 euroért...
Nap vidám eseménye: lakótársam (22 éves párizsi színesbőrű fiatalember) megérkezése a szállásadónkhoz és bemutatkozása: „Üdv! Angolul nem tudok..., ugye beszéltek franciául...???"
Nyelvi tapasztalatok: kommunikáció az utazás alatt, a szállásadóval, utazási kártya vásárlásnál, beléptető kapu használatánál, tömegközlekedési eszközökhöz kapcsolódó ismeretek (menetrend, hangosbemondó, feliratok stb.).
Kedvenc gyakorlat: segítségkérés bérlethasználathoz a beléptető kapunál álló ír ellenőrtől...
1. nap
Általános tájékoztató, szintfelmérő teszt, első óra B2 csoportban. Délután ír történelmet és Dublin belvárosát bemutató városnéző túra Ben-vel, aki 2 órán keresztül folyamatosan beszélt és annyira beleélte magát a történelem tanár szerepbe, hogy az egyik helyszínen lefeküdt a földre a lelőtt szabadságharcosok élethű megjelenítése képpen. Útvonal: Garden of Remembrance – The General Post Office – river Liffey – Trinity College).
Szabadprogram: Merrion Square – ST. Stephen's Green – Grafton street.
Nap szomorú eseménye: megtudtuk, hogy az egyik honfitársnőnknek előző este, megérkezése után egy-kettő órával, ellopták a tárcáját az összes pénzével és iratával együtt.
Nap vidám eseménye: túléltem az első dupla órát Michael-vel, aki ezen a héten végig a 2. dupla óráinkat fogja tartani. Angol kollégák figyelmébe ajánlom „chewing Mike" szövegértést nehezítő és figyelmet fókuszáló módszerét: cuppogós rágózás a feladatközlés alatt, hogy a lankadó csoportnak szinte szájról kelljen leolvasnia az instrukciókat. Ez nem vicc, mert biztos, hogy tudatosan csinálta!
Nyelvi tapasztalatok: teszt írás, mini interjú, jelzői mellékmondat1, szókincsbővítés, szövegértés, beszédkészség fejlesztés, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlat: multifunkciós szintfelmérés amiben a 30 perces írásbeli teszttel párhuzamosan 12 oktató folyamatosan interjúztat és egy óra alatt minden nyelvi részterület felmérve.
2. nap
1. óra: 9:00-10:50 között Úne-vel. 11:10 – 13:00 között Michael-vel. Délután látogatás a Trinity College könyvtárába (The book of Kells).
Szabadprogram: séta Dél-Dublinon keresztül a Phoenix parkba (Európa második legnagyobb városban található parkja). Ide még biztosan vissza fogok menni, hogy a bérelhető kerékpárokat is kipróbáljam!
Nap szomorú eseménye: lekéstem a megadott vacsoraidőt a szállásomon!
Nap vidám eseménye: a Phoenix parkba érve elcsigázott kis csapatunk felvidítására elővettem a reggel vásárolt kekszet (cookies) és körbekínáltam a Hölgyeknek a következő tálalással: „Hölgyeim, ki kér a kukimból?"... Olyan sikerem volt, hogy ezek után minden nap vinnem kell majd egy zacskó cookies-t, csak a hangulat kedvéért.
Nyelvi tapasztalatok: szövegértés, kommunikáció csoportban és párban, jelzői mellékmondat2, szókincsbővítés, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlat: keresztrejtvény csoportban – párban – csoportban. Először kettő csoport külön definiálja a számukra beírt szavakat, majd a másik csoport egyik tagjával párban kölcsönösen elmondják a definíciókat egymásnak és ez alapján próbálják kitalálni a szavakat. Végül az eredeti csoporttagok egyeztetik a megoldásokat és teljessé teszik a keresztrejtvényt.
3. nap
1. óra: 9:00-10:50 között Úne-vel. 11:10 – 12:30 között Michael-vel. Délután látogatás a GAA stadionba (Gaelic Athletics Association).
Nap szomorú eseménye: megkaptuk a záró projekt-munka témáját.
Nap vidám eseménye: regisztráltam és befizettem a szombati egész napos kirándulást a „Két tó völgyébe".
Nyelvi tapasztalatok: szövegértés, kommunikáció párban, jelzői mellékmondat3, számnevek-mennyiségek, szókincsbővítés, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlat: történet összekevert szövegrészeinek sorrendbe rakása, majd kiegészítő információk elhelyezése és végül a teljes történet meghallgatása.
4. nap
1. óra: 9:00-10:50 között Úne-vel. 11:10 – 13:00 között Michael-vel. Délután sportfoglalkozások (gaelic football, hurling).
Nap szomorú eseménye: döntetlent játszott a csapatom hurling-ben.
Nap vidám eseménye: nyertünk gaelic football-ban.
Nyelvi tapasztalatok: a héten tanultak ismétlése, szövegértés, kommunikáció csoportban, szókincsbővítés, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlat: a héten tanult új szavakból, szóösszetételekből csoportonként 20-25-t felírunk kis lapokra, majd ezt a szógyűjteményt kicserélik a csoportok. Egymás után mindenki a legfelső kártyán lévő szót vagy szókapcsolatot kell hogy elmagyarázza csoporttársainak (megadott szempontok: szófaj, jelentés, példa) és az kapja meg a kártyát, aki leghamarabb kitalálja a papíron lévő szót.
5. nap
1. óra: 9:00-től teszt. 11:10 – től projekt munka. Délután csapatépítés.
Szabadprogram este: foci meccs nézés a „The Parnell Heritage Pub and Grill"-ben.
Nap szomorú eseménye: 60%-os tesztet írtam.
Nap vidám eseménye: jól sikerült a projekt munkánk.
Nyelvi tapasztalatok: a héten tanultak ellenőrzése, előadás, kommunikáció csoportban, szókincsbővítés, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlatok: activity tanult szavakkal - kifejezésekkel, labdadobós ismerkedés (kérdések a labdán), pálca mozgatása csoportban, TESIS activity - testnevelésben használatos kifejezésekkel, élő betűk.
6. nap
10:30 - 17:00: kirándulás a „Két tó völgyébe".
Szabadprogram este: foci meccs nézés a „The Parnell Heritage Pub and Grill"-ben.
Nap szomorú eseménye: kevés időnk volt szétnézni a völgyben.
Nap vidám eseménye: nyert a horvát válogatott.
Nyelvi tapasztalatok: kommunikáció a buszon, kirándulás alatt, sörözőben, mérkőzés közvetítés követése, kommunikáció csoportban, szókincsbővítés, kommunikáció hétköznapi környezetben.
7. nap
Pihenőnapomon egész napos kirándulás a Howth-i félszigetre. 12 kilométer séta gyönyörű időben és környezetben. Felejthetetlen élmény marad!!!
8. nap
1. óra: 9:00-10:50 között Stephanie-vel. 11:10 – 13:00 között Michael-vel.
Szabadprogram: asztalitenisz a kollégák szálláshelyén.
Nap szomorú eseménye: amire megtaláltuk a National Botanic Gardent, addigra bezárt.
Nap vidám eseménye: megnéztem kolléganőim hoteles-kollégiumi elhelyezését.
Nyelvi tapasztalatok: szókincsbővítés, kommunikáció adminisztrációs teendőknél, páros és csoportos feladatoknál, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlatok:
1. „Hogyan kerültem ebbe a helyzetbe?" játék, amiben a tanulópároknak a megadott mondat/állapot előtti eseményeket kell megtervezniük egymásra épülő történés/cselekmény sorozatként 5 mondatban. Megadott végkifejlet pl. „Végül a házat teljesen lerombolták."
2. A fenti történetek leírását a párok átadják másoknak és a kapott sztorihoz kapcsolódóan „kellett volna / nem kellett volna„ típusú mondatokat írnak.
9. nap
1. óra: 9:00-10:50 között Stephanie-vel. 11:10 – 13:00 között Michael-vel. Délután látogatás a National Botanic Garden-be.
Szabadprogram: foci meccs nézés a „The Parnell Heritage Pub and Grill"-ben.
Nap szomorú eseménye: fáradok...
Nap vidám eseménye: ekés kolléganőm legyőzte az első napi akadályokat és jól érzi magát.
Nyelvi tapasztalatok: szókincsbővítés, nyelvtani ismeretek bővítése, páros és csoportos feladatok, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlat: rövidtávú memória fejlesztése csoportos feladattal: az óra első felében közösen átbeszélt tovább nem fokozható melléknevek memorizálása (2perc) után mindenki feláll és egymás után sorban meghatározott melléknevet kap, aminek a nem fokozható változatát 20 másodperc alatt kell megmondania. Ha tudja a választ leülhet, ha nem tudja akkor minden ülőnek is fel kell állnia. Addig marad „asztalon" egy szó amíg valaki ki nem találja a párját. A játék célja, hogy végül mindenki leüljön.
10. nap
1. óra: 9:00-10:50 között Stephanie-vel. 11:10 – 13:00 között Michael-vel.
Szabadprogram: este közös meccs nézés a Parnell Pub-ban.
Nap szomorú eseménye: -
Nap vidám eseménye: nyertek a horvátok!
Nyelvi tapasztalatok: szókincsbővítés, nyelvtani ismeretek bővítése, páros és csoportos feladatok, projekt munka készítés, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlat: szókincs kvíz.
11. nap
1. óra: 9:00-10:50 között Stephanie-vel. 11:10 – 13:00 között Michael-vel. Délután rövid kirándulás Howth-ra.
Szabadprogram: fényképek feltöltése a közös drive-ra.
Nap szomorú eseménye: készülés a pénteki tesztre és projekt munkára.
Nap vidám eseménye: a felhős és borult idő ellenére sem esett az eső és így kényelmesen barangolhattunk kolléganőimmel a félszigeten.
Nyelvi tapasztalatok: szókincsbővítés, nyelvtani ismeretek bővítése, páros és csoportos feladatok, projekt munka készítés, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlat: értő olvasás és lényeg kiemelése: kettő csoport más-más történetet kap, aminek az elolvasása után a meghatározott központi kérdésre együtt adnak választ. Ezután a kulcsszavak segítségével mindenki
egyénileg vázlatot készít és ezt használva kettő percben elmondja a másik csoport valamelyik tagjának a sztoriját, majd meghallgatja a másikét. Párcserék után már csak 1perc áll rendelkezésre, hogy összefoglalva elmondjuk egymásnak a történetünket. Végül mindkettő csoport visszarendeződik és megpróbálják a hallottak alapján megválaszolni a másik csoport központi kérdését.
12. nap
1. óra: 9:00-10:50 között Stephanie-vel. 11:10 – 13:00 között Michael-vel. Délután készülődés a haza utazásra.
Szabadprogram: búcsú vacsora a Temple Bar egyik Pub-jában.
Nap szomorú eseménye: a tesztem 65%-os lett.
Nap vidám eseménye: asztalfoglalás nélkül is találtunk helyet Dublin egyik közkedvelt kocsmájában.
Nyelvi tapasztalatok: szókincsbővítés, páros és csoportos feladatok, ellenőrző feladatsor megoldása, projekt munka előadása, kommunikáció hétköznapi környezetben.
Kedvenc gyakorlat: „Ország-város-fiú-lány" ír módra: 8 fogalmat (szín, sport, főváros, foglalkozás, étel, hétköznapi környezetünk, állat, fokozhatatlan melléknév) kellett a megadott betűvel írni. 8-ból egyet lehetett passzolni, hétnél „stop the bus" és a leggyorsabb csapat kezdhette el a megoldást. Hiba esetén a nem elfogadott fogalomtól indult újra a „busz" és a játék. A megoldásokat táblára írta a tanár és a helyes megfejtésben lévő nehezebb vagy ismeretlen szavakat elmagyarázta.
+1 nap
Hazautazás
Nap szomorú eseménye: véget ért dublini mobilitásom.
Nap vidám eseményei: a reptérre menet elbeszélgettem a taxi sofőrrel, és a kézipoggyász átvilágításkor adódó nehézségeket is megoldottam.
Hosszú és fáradságos utazás után (itthon a vonatom mozdonya kigyulladt) érkeztem meg Egerbe.
Összegzés
Felejthetetlen élményekkel gazdagodtam, nagyszerű embereket ismertem meg, értékes nyelvtanulási tapasztalatokat szereztem! Minden perc megérte, amit Dublinban töltöttem!
Kálovics Ferenc