*public.site.jump_to_content*

A Bartók téri 7.b osztály kirándulása Erdélybe

2022

2022 tavaszán a Határtalanul programnak köszönhetően a határon túli magyarok lakta területen, a mai Romániában,
pontosabban a Partiumban, Erdélyben töltöttünk néhány napot. Tanulmányi kirándulásunk során – többek között – híres költőink,
Arany János és Petőfi Sándor személyéhez fűződő emlékhelyeket látogattunk meg.

Szerdán reggel 5 óra 30 perckor gyülekeztünk az iskola kapuja előtt, majd 6 órakor útra keltünk. 10 órakor léptük át a magyar-román
határt, majd egy óra elteltével meg is érkeztünk utunk első állomására, Nagykárolyba. A városban megnéztük Károlyi Gyula gróf kastélyát,
ahol a korra jellemző ruhák, fegyverek, használati tárgyak és a Károlyi gróf által elejtett kitömött vadállatok kiállítását csodálhattuk meg.
Ebéd után elsétáltunk az egykori Arany Szarvas fogadóba, mely jelenleg polgármesteri hivatalként működik. Itt ismerte meg – az egyik
megyebálon – Petőfi Sándor Szendrey Júliát. Nagykárolyból tovább utaztunk Szatmárnémetibe, ahol megnéztük a református láncos templomot,
a római katolikus székesegyházat és a püspöki palotát. Aznapi utazásunk Koltón ért véget, ahol eltöltöttük az első éjszakát. A szálláson finom
ételekkel leptek meg minket a házigazdák. Az udvaron álló gémeskút felkeltette valamennyiünk figyelmét, hiszen városi gyerekként nem gyakran
találkozunk ilyen szerkezettel. A kút az ott lakók és a rengeteg háziállat számára biztosította a friss ivóvizet.

Másnap reggel elsétáltunk Petőfi Sándor és Szendrey Júlia szobrához, megkoszorúztuk az emlékművet, melyet annak emlékére emeltek,
hogy 1847 szeptemberében az ifjú házasok Koltón töltötték a nászútjukat. A szobor mellett közösen elszavaltuk a Szeptember végén című verset.
Onnan tovább utaztunk Gálospetribe, a Dévai Szent Ferenc Alapítvány Gyermekotthonába, ahol egy tartalmas napot töltöttünk el az ott lakó
gyermekek társaságában. Átadtuk az ajándékba vitt könyveket, édességeket, majd betekintést nyertünk az otthon lakóinak életébe. Itt rengeteg
finom, helyi étellel fogadtak minket. Később Nagyváradra mentünk, s miután elfoglaltuk a szállásunkat, megnéztük a város nevezetességeit. Este
sétautat tettünk, melynek során megcsodáltuk a város megvilágított épületeit. Különleges, egyben csodálatos látványt nyújtottak, teljesen mást,
mint a nappali fényben. Reggel elbuszoztunk Nagyszalontára, ahol felkerestük a Csonka-tornyot, Arany János szülőházát és a költő lányának síremlékét,
majd visszautaztunk Nagyváradra. Másnap a városban Szent László szobránál koszorút helyeztünk el, megnéztük a székesegyházat, a Fekete Sas Palotát,
a főteret, a Szigligeti Ede Színházat, Ady Endre kedvelt kávézóját, a HOLNAP irodalmi társaságról készített szoborcsoportot és a sétálóutcát. A tartalmas
programsorozat végére érve útra keltünk, majd estefelé hazaérkeztünk Egerbe.

A tanulmányi kirándulás nagyon tetszett. Csodálatos helyeket jártunk be, rengeteg újdonságban volt részünk, különleges, helyi ételeket kóstoltunk
meg és lehetőségünk nyílt számtalan barátságos, vendégszerető erdélyi magyarral találkozni. Erdély csodálatos, ezért úticélként ajánlom mindenkinek,
és hálás vagyok a Határtalanul Programnak!